
Zatímco nakupující z Prahy neváhají cestovat stovky kilometrů (38 % z nich putuje 300 – 1000 kilometrů), obyvatelé Moravskoslezského a Ústeckého kraje obvykle nakupují do sta kilometrů od svého bydliště.1 S tím zřejmě souvisí i fakt, že lidé z příhraničních regionů za hranicemi velmi často pořizují i běžné nákupy denní spotřeby. Například potraviny a nápoje tam nakupuje 56 % obyvatel Ústeckého kraje dotázaných v průzkumu GE Money Bank. Především v regionech sousedících s Německem pak téměř stejně často lidé v zahraničí pořizují také drogistické zboží.
„Nákupy v zahraničí se nyní vyplatí nejen kvůli nižším cenám nebo lepšímu výběru zboží. Ušetřit se dá i díky platbám kreditní kartou. I v zahraničí totiž až do konce roku platí, že nové držitele kreditních karet GE Money Bank odměňujeme za všechny platby kartou 10 % utracené částky vrácené zpět na jejich účet,“ říká k trendu nákupů v zahraničí Jarmila Kowolowská, manažerka kreditních karet GE Money Bank.
Potraviny a nápoje jsou ve všech příhraničních regionech zbožím, které místní za hranicemi pořizují suverénně nejčastěji. V Německu se vyplatí nákup pracích a čisticích prostředků, například v Ústeckém kraji, jehož obyvatelé jezdí nejčastěji právě do Německa, nakupuje toto zboží v zahraničí 53 % dotázaných. Oproti tomu Pražané jezdí do zahraničí nakupovat především oblečení.
Liší se ale i vzdálenost, kterou jsou lidé kvůli nákupům ochotni urazit. Nejvíce se nacestují Pražané. Nejčastěji (42 %) sice uvádějí 100 – 300 kilometrů, 38 % z nich ale putuje za nákupy i 300 – 1000 kilometrů a 7 % Pražanů neváhá vyrazit na ještě delší cestu. Obyvatelé příhraničních regionů cestují podstatně méně, vzdálenost do sta kilometrů udává 76 % obyvatel Moravskoslezského a 68 % Ústeckého kraje. Cíleně za nákupy vyráží především lidé z Moravskoslezského, Ústeckého a Plzeňského kraje, naopak Pražané, Jihomoravané a Jihočeši většinou jezdí do zahraničí z jiných důvodů, byť pobyt také využijí k nákupům.
Jaké zboží jezdí Češi nejčastěji nakupovat do zahraničí?