Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Na chalupáře může po návratu po zimě čekat nepříjemné překvapení

Počasí už tu a tam poodhalí jarní tvář a tak řada chatařů a chalupářů opět vyráží na první návštěvy nebo spíš kontroly svých víkendových a prázdninových sídel. Často na ně ale čeká nepříjemné překvapení v podobě vyloupené nebo vandalem poničené nemovitosti. Mimo hlavní sezonu se totiž chaty a chalupy stávají častěji terčem zlodějů.

„Přes zimu jsou rekreační objekty pro zloděje snadnějším cílem. Z našich statistik vyplývá, že je více než dvakrát větší pravděpodobnost, že dojde ke vloupání než v průběhu letních měsíců. Často se přitom stává, že tyto škody zjistí majitelé rekreačních nemovitostí až s několikaměsíčním zpožděním, kdy se po ‚zimním spánku‘ opět poprvé vypraví na svou oblíbenou chatu nebo chalupu,“ uvedl Michael Neuwirth, ředitel odboru pojištění majetku a odpovědnosti ČSOB Pojišťovny.

Své o tom vědí zvláště majitelé chat ve středních Čechách, které jsou vykrádány zdaleka nejčastěji, ale jisti si nemohou být ani chataři z jiných částí země. Z 3 955 krádeží vloupáním do chat, které se staly během loňského roku, jich na Středočeský kraj připadá zhruba čtvrtina (1037). Nejméně se vykrádaly chaty v Karlovarském kraji. Nemalé jsou i škody, které takto zloději způsobí. Loni se vyšplhaly až na téměř 72 milionů korun.

Jednou z možností je pojištění

K preventivním opatřením patří i pojištění rekreační nemovitosti. To sice nezabrání vzniku škody, ale pomůže alespoň finančně s odstraňováním jejích následků, popřípadě umožní pořídit si věci nové bez citelného dopadu na rodinný rozpočet. Pojištění rekreačních chat a chalup lze obvykle sjednat proti stejným rizikům jako pojištění rodinných domů. Každá chata nebo chalupa by určitě měla mít pojištění pro případ požáru a výbuchu, zejména pak pokud jsou konstrukční prvky budovy ze dřeva nebo pokud se k vytápění či vaření používá stlačený plyn (například propan-butan).

Dalším pojištěním, na něž by správný chatař nebo chalupář neměl zapomenout, je pojištění pro případ krupobití, vichřice a nadměrné tíhy sněhu nebo námrazy. Nejčastější přírodní škody, které u chat a chalup pojišťovny registrují, jsou právě škody způsobené těmito pojistnými nebezpečími, a jak ukazují statistiky posledních let, četnost těchto škod kvůli nevyzpytatelnému počasí narůstá. Pokud se chata nebo chalupa nachází v blízkosti lesa nebo u ní stojí vzrostlé stromy, mělo by se sjednávané pojištění vztahovat i na škody způsobené pádem stromů. A protože hodně chat v minulosti vyrostlo na březích řek, potoků a rybníků, rozhodně by zodpovědný chatař neměl zapomenout ani na pojištění povodně a záplavy.

ČSOB Pojišťovna nabízí i speciální pojištění zahradní architektury (okrasných stromů, keřů, živých plotů, trávníku, jezírek, květinových záhonů či skalek). Kromě toho je nutné pamatovat i na „lidský faktor“ a pojistit nemovitost také proti krádeži a vandalismu. Důležité je například, aby se pojištění vztahovalo i na škody, které pachatel způsobí při vloupání třeba rozbitím oken, poškozením okenic nebo dveří. Pojištění chaty nebo chalupy se obvykle vztahuje pouze na hlavní nemovitost. Pokud k ní patří i nějaké vedlejší stavby, jako například oplocení, studna, samostatná garáž, bazén nebo čistička odpadních vod, je nutné je připojistit, což se dá ale zpravidla snadno udělat v rámci jedné pojistné smlouvy. Výše uvedená pojištění chrání vlastní objekt (stavbu), nutné je však myslet i na jeho vnitřní vybavení, pro jehož pojištění proti krádežím i živelním škodám platí víceméně stejná pravidla jako pro pojištění stavby.



Čtěte také

marketing Zpětné prodloužení záruky není pro český start-up žádným problémem

marketing Co dělat, když dojde ke střetu se zvěří? Bude stačit povinné ručení?

marketing Jaro přináší vyšší riziko ze strany živlů, což si žádá dobře pojištěnou domácnost

marketing Pojišťovna České spořitelny nabízí dvojnásobné plnění při onemocněních, kde je viníkem klíště

marketing NN Životní pojišťovna zaznamenala velký úspěch v podobě ocenění Czech Superbrands 2018

marketing Fotografii tachometru pošle jednoduše přes aplikaci skoro polovina klientů Allianz

marketing Rizikové pojištění FLEXI RISK oslovilo už více než tisíc lidí, zejména pak řidiče z povolání

marketing Férové autopojištění Allianz operující s ujetými kilometry je oblíbené, využilo jej přes 120 tisíc řidičů