
V těchto dnech vychází nová metodická příručka k předmětu finanční gramotnosti Rozumíme penězům, určená pro učitele 1. stupně ZŠ. Připravilo ji občanské sdružení AISIS ve spolupráci s GE Money Bank pro školní výuku začínající od září 2013. Metodika pro učitele a pracovní listy pro žáky jsou rozděleny do 26 finančních témat určených dětem mladšího školního věku.
„Děti se během jednotlivých lekcí stávají finančními poradci v modelových rodinách a situacích a učí se řešit konkrétní problémy zaměřené na finanční gramotnost,“ říká Stanislava Křížová, projektová manažerka AISIS. „Témata jsou propojena s příběhy malého Adama, který žáky po celou dobu provází,“ dodává. Součástí výuky jsou například témata Rozměňujeme mince, Nakupujeme, Náklady na školní potřeby, Umíme ušetřit, Plánujeme nákup dárků atd.
Pořadí jednotlivých témat není závazné a vyučující je může zařadit dle aktuální situace a potřeb. Některá témata je navíc možné rozdělit i do více ročníků.
Kniha Rozumíme penězům pro první stupeň vznikala od března 2012 do února 2013. Do pilotního ověřování materiálů bylo zapojeno 15 základních škol a 25 pedagogů. Jedná se již o druhou metodickou příručku – první, zaměřená na druhý stupeň základních škol, vznikla v roce 2006.
Finanční gramotnost pro mladší žáky je povinným předmětem od roku 2013, přičemž tato příručka je koncipovaná tak, aby se stala pilířem výuky finanční gramotnosti na prvním stupni. Výuka finanční gramotnosti podle programu Rozumíme penězům probíhá aktuálně na 94 základních školách v osmi krajích ČR.