
Produkty a společnosti jako Kofola, Lidl, Nivea nebo Staropramen jsou pro Čechy typickými symboly nejlepšího poměru ceny a kvality na českém trhu. Vyplývá to z výsledků prvního průzkumu Best Buy Award, který v České republice provedla švýcarská organizace ICERTIAS. Tato organizace zjišťuje zkušenosti a spokojenost obyvatel s poměrem ceny a kvality prodávaných produktů a služeb.
Průzkum byl proveden v říjnu 2013. Jeho účastníci byli dotázáni, jaký produkt nebo služba v jednotlivých kategoriích podle nich reprezentuje nejlepší poměr ceny a kvality (nejlepší hodnoty za jejich peníze) na českém trhu. Do průzkumu bylo v České republice zařazeno 57 různých ekonomických kategorií v oblastech jako maloobchod, potraviny, obuv, oblečení, kosmetika, domácí elektronika, telekomunikace, finance a další.
Otázky v průzkumu Best Buy Award byly otevřené, účastníci tedy neměli možnost výběru z navržených odpovědí. Mohli libovolně uvést názvy výrobců a poskytovatelů služeb, kteří podle jejich zkušeností nabízejí nejlepší poměr ceny a kvality na trhu. V kategorii „čokoláda“ byla účastníkům například položena tato otázka: „Uveďte název čokolády, která podle vašeho názoru a zkušeností nabízí NEJLEPŠÍ POMĚR CENY A KVALITY na českém trhu.“ Odpověď většiny účastníků byla „Orion“.
U stejné otázky v kategorii „pojišťovna“ získala první místo značka Česká pojišťovna. V kategorii sportovní obuvi se na prvním místě umístila značka Puma, mezi krémy na obličej vyhrála Nivea. Dalšími vítězi v ostatních kategoriích průzkumu v České republice jsou Nokia (mobilní telefony), Škoda (rodinné vozy), Acer (notebooky), Staropramen (pivo), Lidl (maloobchodní řetězec), Hamé (marmeláda) nebo Kofola (nealkoholický nápoj).
Je důležité zdůraznit, že průzkum Best Buy Award neměří ekvitu značky ani její podíl na trhu. Osobní zkušenosti, názory, spokojenost a vnímání zákazníků jsou použity výhradně k měření poměru ceny a kvality zboží a služeb na trhu.
Metodologie a výběr respondentů
Průzkum Best Buy Award – Česká republika – 2013/2014 provedla švýcarská organizace ICERTIAS – International Certification Association GmbH na vzorku 1200 respondentů. Všichni byli občané České republiky, uživatelé internetu starší 15 let. Průzkum byl proveden v období od 1. do 15. října 2013 s využitím online dotazníku, který byl sestaven podle metody CAWI – DEEPMA (ComputerAssisted Web Interviewing – Deep Mind Awareness).
O projektu Best Buy Award
Kupující dnes více než kdy dříve požadují lepší hodnotu za vydané peníze. Při rozhodování o koupi porovnávají cenu a kvalitu jednotlivých produktů. Poměr dobré ceny a nejlepší možné kvality (Best Buy) je pro průměrného evropského spotřebitele stále důležitější.
Best Buy Award je projekt švýcarské organizace ICERTIAS – International Certification Association GmbH se sídlem v Curychu ve Švýcarsku. Hlavním cílem průzkumu Best Buy Award je získat informace o zkušenostech uživatelů a jejich vnímání produktů a služeb, které podle názoru samotných uživatelů poskytují nejlepší poměr ceny a kvality (tzv. nejlepší koupě).
Cílem projektu a certifikátu „Best Buy Award“ je kupujícím zjednodušit hledání nejlepšího zboží a služeb za nejvýhodnější cenu na místním i mezinárodním trhu. Průzkum Best Buy Award je prováděn v souladu s ustanoveními mezinárodního kodexu výzkumu trhu a sociálního výzkumu Mezinárodní obchodní komory (ICC) a Evropské asociace marketingového výzkumu (ESOMAR).