Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Taylor Wessing rozebírá téma konce pojistné smlouvy bez nejmenších problémů

Advokátní kancelář Taylor Wessing Praha shrnuje vše podstatné kolem bezproblémové výpovědi pojistné smlouvy. Probírá hlavně zákonné důvody pro podobnou výpověď a základní povinnosti pojišťovny při změnách výše pojistného. Jak tedy postupovat, aby nenastala ani ta nejmenší komplikace?

Občanský zákoník upravil nejen stanovy pojistných smluv…

Soukromé pojištění skončí se dnem uplynutí pojistného období, bez ohledu na to se však lze kdykoliv s pojišťovnou domluvit, že pojistná smlouva může zaniknout i ke konkrétnímu dni. Stačí vyhotovit dohodu o ukončení pojistné smlouvy, v den jejího uzavření pak pojistka zaniká. Na takové dohodě se samozřejmě musí podílet obě strany, pojišťovny na podobnou věc bohužel kývnou celkem nerady. Občanský zákoník ale myslí na několik situací, kdy pojistník smlouvu může vypovědět pouze jednostranně.

Pokud je pojistka dohodnuta na dobu určitou, ve smlouvě může obsahovat i doložku, že v přinejmenším šestitýdenní lhůtě před uplynutím sjednaného období je možné pojišťovně zaslat prohlášení o tom, že nechceme, aby pojištění trvalo i nadále. Pojišťovna na podobnou věc nemá povinnost nikoho upozorňovat, tudíž si vše musí pohlídat pojistník – v opačném případě se přejde k automatické prolongaci. Většinou podobná věc funguje u pojištění majetku, zde je běžné smlouvy obnovovat vždy po ročním období.

Podepsali jste smlouvu? Ještě je šance vše zrušit

Ze zákona je možné pojistku zrušit (resp. vypovědět) do dvou měsíců od podpisu smlouvy, do tří měsíců od okamžiku vzniku oznámení pojistné události (vyjma životního pojištění) nebo do měsíce od uveřejnění zprávy, že pojišťovna přišla o oficiální licenci. Pokud chce pojišťovna zvýšit pojistné a tento postup není ošetřen v platné smlouvě, je nutná předchozí dohoda s klientem – a to přinejmenším dva měsíce před uplynutím aktuálního pojistného období.

Když klient nesouhlasí, má právo do jednoho měsíce od doručení žádosti o navýšení pojistného vyjádřit své odmítnutí. V tom případě pojištění zaniká ke dnu uplynutí pojistného období, za něž je pojistka již zaplacena. Pojišťovna o tom také musí neprodleně informovat. Smlouvy je obecně třeba číst raději dvakrát, nepochopené si nechat vysvětlit a znát i ustanovení občanského zákoníku k celé věci.



Čtěte také

marketing RSTS rozbíhá soutěž o zlaté cihličky za více než půl milionu korun

marketing Banka Creditas přináší novinku, All-in-one banking propojí více účtů najednou

marketing Raiffeisenbank slaví čtvrtstoletí a rozdává mobilní telefony…

marketing Členové APEK připravili varování kvůli podvodné SMS

marketing Nepodali jste daňové přiznání včas? Nebo máte na svém kontě nedoplacenou daň? Podívejte se na možné sankce

marketing ČSOB Penzijní společnost spravuje více než padesát miliard korun, se spořením se hlásí i mladší ročníky

marketing ČSOB připravila pro své klienty nový komunikační kanál skrze aplikaci WhatsApp

marketing Klienti Allianz si pojistky i penzijní spoření mohou spravovat nově i přes mobilní aplikaci