
Když začne první adventní víkend, mnoho Čechů postihne nákupní šílenství. Ačkoliv plných dvaapadesát procent mužů hodlá darovat pod stromečkem peníze, ženy mají obvykle kolem dárků více jasno. Během roku si různé možnosti, co koupit k Ježíšku, průběžně poznamenává 49 % z nich. Data pocházejí z nejnovějšího průzkumu, který se zaměřil na finance a vánoční svátky finanční skupiny Wüstenrot.
Každoročně za dárky utratíme víc, průměrná útrata letos přesáhne pět tisíc
Rok od roku se kalkuluje s vyšším rozpočtem kolem vánočních dárků. V roce 2011 průměrný Čech utratil za Vánoce pro své blízké kolem tří a půl tisíc korun, letos to je už o plné dva tisíce víc. Na dárky tak poputuje přímo zhruba čtvrtina průměrného platu. Stále častější jsou také obálky s penězi, ty mimochodem plánuje darovat 48 procent dotázaných.
Peníze hodlá prvoplánově dát hned 35 % respondentů, ti považují obálku s bankovkami za nejlepší možný dárek. 37 % oslovených ale bere finanční hotovost jako poslední možnost, pokud se nepovede vymyslet nic zajímavějšího. Podobných způsobem pak přemýšlejí hlavně ženy a lidé ve věku 45 až 53 roků. Ti totiž náměty na dárky promýšlejí a zapisují už během roku. Na přání se zeptá 37 % mužů, na poslední chvíli se o dárku rozhodne v případě sedmadvaceti procent dotázaných. Nejčastěji takto odpovídají lidé do pětatřiceti let věku.