Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Češi podle průzkumu nevědí, kolik je vhodné odkládat si na penzi

Každý třetí Čech ve střední věku nemá zcela jasno v tom, jak vytvořit finanční polštář na stáří. 22 procent z nich se na důchodové období nepřipravuje dokonce nijak. I když ne každý si spoří, průměrně by lidé ve stáří chtěli mít k dispozici asi jeden milion korun.

Čím jsou lidé mladší, tím nejasnější jejich představa o budoucnosti je

31 procent dospělých ve věku mezi 25 a 49 lety nemá představu o tom, jakou částku si měsíčně odkládat na penzi. Jak ukázal průzkum Raiffeisen stavební spořitelny, čím mladší člověk, tím je v tomto směru nejasnější vize budoucnosti. Ideální naspořená částka na stáří je často odvislá od současného příjmu, například osoby s měsíčním platem nad třicet tisíc čistého by chtěli mít v důchodu k dispozici milion korun. Nízkopříjmové skupiny uvádí nejčastěji poloviční částku.

Kolik si vlastně lidé spoří na stáří? Průměr je jen mírně nad hranicí jedné tisícikoruny, medián je ještě nižší – zhruba pět set korun. Čtvrtina respondentů se na důchod nepřipravuje vůbec, nejméně tisícovku si pak dávají stranou častěji muži, což může mít souvislost s obecně nižšími příjmy žen. Pravidelně spořící jsou nejčastěji VŠ vzdělaní a obyvatelé velkých měst.

Úspory na stáří se opravdu hodí, ačkoliv jsou výměry starobní penze v porovnání s životními náklady poměrně různorodé. Průměrný důchod činí zhruba dvanáct tisíc korun, nájem ve velkých městech, energie, léky a výdaje za domácí zvířata však mohou výrazně vzrůst. Kdo by chtěl žít jako důchodce opravdu plnohodnotně, měl by myslet na spoření už nyní.



Čtěte také

marketing Češi nedělají rozdíl mezi spořením a investováním, jak ukázal nejnovější průzkum

marketing Creditas opět zvýhodňuje své spořicí účty, úrok dosáhne až na 1,1 % ročně

marketing Wüstenrot zvýhodňuje od 20. srpna své termínované vklady

marketing Češi si největší podíl finančních prostředků ukládají na spořicí účty

marketing ČSOB Penzijní společnost se během června zaměří na naše nejmenší

marketing Wüstenrot se rozhodl zvýhodnit své stavební spoření

marketing Více než třetina Čechů disponuje úsporami nižšími než deset tisíc korun

marketing Když rostou mzdy, je jistě zcela namístě daňově výhodné penzijní spoření