Rubriky


Náš tip





Newsletter

Přihlaste se k odběru zde.
 

Využívání platebních karet v předvánočním období se rok od roku zvyšuje

Četnost využívání platebních karet během listopadu a prosince každoročně stoupá. Ať už se jedná o transakce uskutečněné přímo v kamenných obchodech, internetové platby či výběry z bankomatu, ve všech případech používají lidé před Vánoci své karty častěji než v jiných měsících. Vyplývá to z analýzy platebních karet klientů ČSOB a Poštovní spořitelny.

„Během předvánočního období se karty využívají víc než ve zbytku roku. Dá se říci, že Vánoce motivují i pasivní držitele k jejich použití. Například studenti zaplatí před svátky téměř až o polovinu více peněz než v průměrném měsíci. Celkově v prosinci utratí držitelé karet o pětinu až čtvrtinu více než ve zbytku roku. Počty výběrů z bankomatu se oproti běžným měsícům příliš neliší, nicméně klienti si vybírají mnohem vyšší částky,“ říká Peter Demjanovič, ředitel útvaru Karty ČSOB.

Celkové měsíční objemy transakcí na konci roku dle očekávání rostou, a to u všech věkových skupin. Nejmladší držitelé platebních karet utratili v loňském roce ze svých dětských účtů v průměru 326 Kč měsíčně. V listopadu však tato suma vzrostla na 427 Kč a v prosinci dokonce na 569 Kč na kartu. Další významnou skupinou jsou studenti a fyzické osoby. Fyzické osoby v prosinci utrácely o třetinu více oproti celoročnímu průměru, studenti dokonce téměř o polovinu.

Stále větší oblibu si získává také on-line nakupování vánočních dárků na internetu. Zde však počty i objemy transakcí rostou již v průběhu celého podzimu až do Vánoc. Pokud se dá hovořit o špičce nákupů, pak bychom za ni označili přelom listopadu a prosince. Nakupující tak zohledňují zkušenosti z minulých let a hlídají si, aby měli vánoční dárky nejen nakoupeny, ale i včas doručeny. Dlouhodobě by zájem o platby na internetu mohlo zvýšit to, že ČSOB a Poštovní spořitelna pro své klienty spustila novou službu zabezpečení internetových plateb kartou (3D Secure), která ještě lépe chrání platební kartu před zneužitím (nejen při placení na internetu).

Nákupní špička se každým rokem posunuje blíže k začátku prosince. Nejzajímavější jsou však pro obchodníky tradičně dny mezi 21. až 23. prosincem. K nadprůměrným útratám dochází také během Stříbrné a Zlaté neděle. Výběry z bankomatů zaznamenávají každoročně maximálních hodnoty mezi Zlatou nedělí a Štědrým dnem.

Z analýzy je rovněž patrné, že děti a studenti mají dárky nakoupené v průměru o jeden den dříve než zbytek populace platící platebními kartami. Zajímavá je skutečnost, že období největších objemů výběrů kreditními kartami z bankomatů propuká bez výjimky po Zlaté neděli. Lze to přisuzovat překročení limitů na debetních kartách.



Čtěte také

marketing Skrze Karty dobré vůle ČSOB se v minulém roce vybraly více než tři miliony korun

marketing Creditas přichází s bezplatným výběrem z každého domácího i zahraničního bankomatu

marketing mKarta Svět v podání mBank znamená nejlevnější platby v cizině

marketing Fio banka startuje s bezkontaktní technologií na bankomatech

marketing Klienti skupiny ČSOB mohou v Chorvatsku hodně ušetřit, stačí jen platit kartou

marketing Raiffeisenbank dá svým kreditním kartám novou podobu

marketing Banka Creditas připravila platební kartu z ryzího zlata

marketing Visa rozdává odměny zákazníkům Albertu, stačí platit Visa kartou v průběhu letošních zimních olympijských her